Marks&Spencer na cenzurowanym. Reklama zbyt szczupłej modelki zakazana w Wielkiej Brytanii

Brytyjski nadzór reklamowy zareagował stanowczo – reklama Marks&Spencer została wycofana z aplikacji. Powód? Zdaniem ekspertów, promowała niezdrowe wzorce urody i mogła mieć negatywny wpływ na młode kobiety.

Fot. Shutterstock

ASA mówi „stop” niezdrowym wzorcom piękna

Jak donosi portal Wirtualne Media, reklama odzieżowej sieci Marks&Spencer, która pojawiła się w aplikacji firmy, wzbudziła kontrowersje wśród odbiorców. Advertising Standards Authority (ASA) otrzymała cztery skargi dotyczące różnych reklam M&S, finalnie uwzględniła tylko jedną z nich. Jak podkreślono w orzeczeniu, „modelka wydawała się niezdrowo szczupła”, a reklama została uznana za „nieodpowiedzialną”. Organ nadzorczy nie miał wątpliwości:

Poza modelki i wybór ubrań sprawiły, że reklama sprawiała wrażenie, że modelka jest niezdrowo szczupła – czytamy w oficjalnym stanowisku ASA.

Takie działanie, według brytyjskich przepisów, narusza kodeks reklamowy, który jasno mówi, że „komunikaty marketingowe muszą być przygotowywane w poczuciu odpowiedzialności wobec konsumentów i społeczeństwa”.

Negatywny wpływ na samoocenę kobiet

To nie pierwszy raz, gdy reklamy z udziałem bardzo szczupłych modelek wzbudzają niepokój ekspertów. Badanie przeprowadzone na Uniwersytecie w Toronto wykazało, że „chude kobiety” w reklamach miały natychmiastowy negatywny wpływ na samoocenę kobiet. To potwierdza obawy, że promowanie nierealistycznych wzorców piękna może prowadzić do poważnych problemów zdrowotnych, w tym zaburzeń odżywiania.

Marks&Spencer odpowiada na zarzuty

Sieć Marks&Spencer nie pozostawiła sprawy bez komentarza. Firma podkreśliła, że jej inkluzywna odzież damska reprezentuje pełne spektrum rozmiarów – od 8 do 24.

Traktujemy obawy dotyczące przedstawiania obrazu ciała w naszych reklamach bardzo poważnie – zapewnia M&S.

Zaburzenia odżywiania – rosnący problem społeczny

Na początku tego roku brytyjska Międzypartyjna Grupa Parlamentarna ds. Zaburzeń Odżywiania opublikowała raport, w którym opisano alarmujący wzrost przypadków anoreksji i bulimii w ciągu ostatniej dekady. Eksperci podkreślają, że zaburzenia odżywiania mają „jedną z największych luk w leczeniu we współczesnej opiece zdrowotnej”. Według badania z 2023 roku, ponad jedna na dziesięć osób w wieku 17-19 lat i jedna piąta młodych kobiet zmaga się z zaburzeniami odżywiania.

Autor: Daria Polak

Komentarze
Czytaj jeszcze: