Naukowcy stworzyli najbielszą farbę świata. Ma być innowacją w walce z globalnym ociepleniem

Naukowcy ze stanu Indiana w Stanach Zjednoczonych jakiś czas temu wynaleźli nową, niesamowitą formułę. Ma być ona odpowiedzią na "najczarniejszą farbę na świecie". Nowa biała substancja jest nie tylko ciekawa ze względu na swój pigment. Ma też pomóc w walce z globalnym ociepleniem i być przyjazna dla środowiska.

Najbielsza farba świata

Naukowcy z Purdue University w West Lafayette w amerykańskim stanie Indiana opracowali jakiś czas temu niesamowitą formułę. Chodzi o farbę, którą uważa się już za "najbielszą na świecie". Ma ona zawdzięczać swój kolor innemu pigmentowi niż ten, który jest powszechnie stosowany. Zamiast bieli tytanowej w jej składzie znajduje się siarczan baru - kolorant wykorzystywany m.in. przy tworzeniu kosmetyków czy papieru fotograficznego.

Przyglądaliśmy się różnym dostępnym komercyjnie produktom, w zasadzie wszystkiemu, co jest białe. Odkryliśmy, że wykorzystując siarczan baru można teoretycznie uczynić różne obiekty bardzo, bardzo odbijającymi, co w praktyce oznacza, że są one bardzo, bardzo białe - powiedział Xiangyu Li, badacz zaangażowany w projekt.

Dzięki siarczanowi farba ma skutecznie odbijać od powierzchni ciepło, ograniczając tym samym koszty klimatyzacji pomagając w walce z globalnym ocieplenie. Substancja będzie dużo skuteczniej odpychać promieniowanie cieplne i zapobiegać nagrzewaniu się podłoża. Tym samym będzie w stanie obniżyć temperaturę w pomieszczeniach aż o 4,5 stopnia Celsjusza. 

Substancja chłodząca

Twórcy nowej powłoki wyliczyli, że pomalowanie nią dachu o powierzchni ok. 100 metrów kwadratowych pozwolić uzyskać moc chłodniczą odpowiadającą klimatyzatorom. Oznacza to, że taki budynek mógłby być w 100% pasywnie chłodzony. Najbielsza farba na świecie odbija nawet 98,1% światła słonecznego. Takiego wyniku nie uzyskała żadna inna powłoka na świecie. Co ciekawe,  dostępne obecnie „chłodne” farby odbijają zaledwie 80-90% promieniowania słonecznego. Nie są jednak w stanie schłodzić powierzchni do temperatury niższej niż temperatura otoczenia.

Teraz ta farba ma potencjał do chłodzenia zewnętrznych części samolotów, samochodów lub pociągów. Samolot znajdujący się na płycie lotniska w gorący letni dzień nie będzie musiał uruchamiać klimatyzacji tak mocno, aby schłodzić wnętrze, co pozwoli zaoszczędzić duże ilości energii - powiedział George Chiu, współautor badania.

Naukowcy przyznali, że teoretycznie farba mogłaby chłodzić jeszcze bardziej efektywnie, gdyby wykorzystano w jej składzie znalazło się więcej siarczanu baru (obecnie 60%). Niestety, wówczas farba łuszczyłaby się i pękała. Taka zawartość substancji jest więc idealnym kompromisem.

Dobra dla środowiska

Nowa technologia opisana w piśmie "ACS Applied Materials&Interfaces" ma być niezwykle przyjazna środowisku. Dzięki jej chłodzącemu efektowi, nie będzie konieczności instalowania klimatyzacji w wielu budynkach. To wpłynie pozytywnie na globalne ocieplenie.

To nie tylko oszczędza pieniądze, ale zmniejsza zużycie energii, co z kolei zmniejsza emisję gazów cieplarnianych. I w przeciwieństwie do innych metod chłodzenia, ta farba wypromieniowuje całe ciepło w głęboką przestrzeń, co również bezpośrednio schładza naszą planetę. To dość niesamowite, że farba może zrobić to wszystko - podkreślił Xiulin Ruan, jeden z badaczy.

Wynalazcy podkreślają, że technika otrzymywania innowacyjnej substancji jest kompatybilna z obecnymi procesami produkcji innych komercyjnych farb dostępnych na rynku. Dzięki temu wytwarzanie jej nie będzie kosztowne, a co za tym idzie - więcej osób będzie mogło sobie na nią pozwolić.

Autor: Iga Chmielewska

Komentarze
Czytaj jeszcze: