Jak edukacja może ratować życie?

Artykuł sponsorowany

Twórca przełomowego systemu diagnostycznego do identyfikacji antybiotykooporności wraz z Muzeum Farmacji i Fundacją Uniwersytet Dzieci podsumowują współpracę edukacyjną. Pół roku temu polska firma Bacteromic, wspólnie z partnerami, rozpoczęła cykl specjalnych lekcji dla uczniów szkół podstawowych i średnich. Korzystając z doświadczeń naukowców, nauczycieli i edukatorów muzealnych, uczą o problemie oporności bakterii na antybiotyki, nadużywaniu leków i konsekwencjach takich działań.

Jak edukacja może ratować życie?

Bakterie w Muzeum: wyjątkowe warsztaty dla uczniów i studentów

- Przy okazji rozmów o epidemii fentanylu, wspominamy, że słowa epidemia używamy nie tylko do rozmów o Covidzie. Zaznaczamy wówczas, że mamy do czynienia także z epidemią antybiotykooporności, o której niewiele się mówi – relacjonują edukatorki i edukatorzy z Muzeum Farmacji, spotykający się z dzieciakami, chcącymi poznać tajniki farmacji. W zajęciach w warszawskim Muzeum Farmacji uczestniczyło już blisko 400 uczniów, najczęściej początkowych klas podstawówek, ale i szkół średnich oraz studenci z Warszawy i okolic. To zajęcia łączące ciekawie podaną teorię z praktyką nt. dobrych i złych bakterii oraz ich obecności w środowisku naturalnym,  problemu nadużywania antybiotyków oraz sposobów walki z tym zjawiskiem, nazywanym przez Światową Organizację Zdrowia największą epidemią XXI wieku. Wszystko w wyjątkowych wnętrzach muzeum imienia najsłynniejszej polskiej farmaceutki, mgr. Antoniny Leśniewskiej.

Dzieci i młodzież poznają sprzęt i odczynniki używane w laboratoriach, jak agareza, wymazówka czy szalka Petriego. Sami przyglądają się hodowli bakterii i obserwują ich kolonie. Uczestnicy warsztatów w przystępny sposób zyskują świadomość problemu oporności bakterii na antybiotyki, spowodowanej ich nadmiernym stosowaniem. Wiedzą, że należy  sugerować lekarzom zalecanie odpowiednich badań, co to jest antybiogram i w jakim celu się go wykorzystuje. Poznają też korzystne i  negatywne znaczenie bakterii w naszym środowisku.

Jak edukacja może ratować życie?

Od teorii do praktyki. Edukacja może ratować życie

- Antybiotyki to bardzo potrzebne leki, często niezbędne w zwalczaniu szeregu chorób. Dlatego świat medycyny nie powinien dopuścić do sytuacji, gdy przestaną być skuteczne, bo ich stosowanie w nadmiarze czy w niewłaściwy sposób sprzyja rozwojowi opornych bakterii. To realny, bardzo poważny problem, który przyczynia się do śmierci milionów ludzi na świecie – mówi Gajane Żurawska, Dyrektor Ds. Rozwoju Biznesu i Sprzedaży w Bacteromic, z wykształcenia również farmaceutka.
- Jako firma tworząca system diagnostyczny do identyfikacji antybiotykooporności, czujemy się odpowiedzialni również za edukację nie tylko lekarzy, ale i nas pacjentów już od najmłodszych lat. Nie łykajmy antybiotyków na tzw. wszelki wypadek, róbmy antybiogramy, stosujmy terapie celowane i tylko wtedy, gdy mamy pewność, że są niezbędne. To warunek skutecznego leczenia i zdrowia nas wszystkich – apeluje Gajane Żurawska. Kropla drąży skałę, więc warto by od najmłodszych lat uświadamiać dzieciom i młodzieży, jak ważne jest skuteczne leczenie i czym grozi bagatelizowanie problemu antybiotykooporności. – Obszar działania firm i organizacji świata medycyny jest ogromny, dlatego należy pamiętać, że każde, najmniejsze nawet działanie edukacyjne, składa się na naprawdę dużą skalę. Ta świadomość problemu nadużywania antybiotyków może uratować życie milionów ludzi na świecie – dodaje Patrycja Głusiec, współautorka działań edukacyjnych z ramienia Bacteromic.

Innowacyjne podejście do nauki: Uniwersytet Dzieci i Bacteromic w akcji

Bacteromic dołączył również do Planety Zdrowia Fundacji Uniwersytet Dzieci. Współpraca z polską fundacją umożliwiła rozszerzenie pakietu zajęć edukacyjnych dla uczniów. W projekcie biorą udział uczniowie klas 1-3 szkół podstawowych z całej Polski.

– Rozwijamy kompetencje uczniów nie tylko w zakresie wiedzy w danym obszarze, ale również krytycznego myślenia, pracy w zespole, kreatywności, zarządzania emocjami, przedsiębiorczości, a także kompetencji cyfrowych. Edukacja zdrowotna doskonale wpisała się w nasze potrzeby
i założenia, obejmujące wspieranie edukacji i rozwoju w wielu dziedzinach nauki i życia – mówi Bogusława Łuka z Fundacji Uniwersytet Dzieci.

Fundacja Uniwersytet Dzieci tworzy gotowe scenariusze zajęć w ramach programu Uniwersytet Dzieci w Klasie we współpracy z nauczycielami, naukowcami, badaczami i edukatorami. Nauczyciele mogą przeobrazić klasę w centrum nauki, wykorzystując gotowe instrukcje, filmy, karty pracy i angażujące ćwiczenia. Każdego roku 170 tysięcy uczniów korzysta ze scenariuszy lekcji przygotowanych przez Fundację Uniwersytet Dzieci.

Jak edukacja może ratować życie?