Historyczne przejęcie w świecie mody. Prada kupuje Versace w transakcji wartej fortunę

Włoski dom mody Prada poinformował o przejęciu kultowej marki Versace za zawrotną sumę 1,38 miliarda dolarów. To jedno z najbardziej znaczących przejęć w historii rynku dóbr luksusowych, mające na celu zbudowanie silnej włoskiej grupy modowej, zdolnej konkurować z dominującymi graczami z Francji.

fot. Robert Way/Shutterstock
fot. Robert Way/Shutterstock

Prada przejmuje Versace

Prada Group ogłosiła zawarcie umowy z Capri Holdings, dotychczasowym właścicielem marki Versace, na zakup 100% udziałów słynnej włoskiej firmy. Wartość transakcji wynosi 1,25 miliarda euro, czyli około 1,38 miliarda dolarów. Finalizacja umowy planowana jest na drugą połowę 2025 roku, po spełnieniu standardowych warunków, w tym uzyskaniu zgód regulacyjnych.

Przejęcie Versace to strategiczny ruch Prady, mający na celu umocnienie pozycji firmy jako lidera włoskiego rynku luksusowego i stworzenie realnej konkurencji dla francuskich potentatów, takich jak LVMH czy Kering. Słynny dom mody z Mediolanu dołączy do portfolio Prady, w którym znajdują się już takie marki jak Miu Miu, Church’s czy Car Shoe.

Anna Wintour wskazała najlepiej ubraną parę show-biznesu. To oni są najbardziej stylowi
Anna Wintour, legenda branży modowej i wieloletnia redaktorka naczelna „Vogue'a”, jest przekonana, że to właśnie ta para celebrytów wyznacza obecnie trendy w światowej modzie.

Versace zachowa swoją tożsamość

Versace, założona w 1978 roku przez Gianniego Versace, to jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek luksusowych na świecie, słynąca z odważnych, pełnych przepychu projektów i charakterystycznych barokowych wzorów.

Przedstawiciele Prady zapewniają, że mimo zmiany właściciela Versace zachowa swoje kreatywne DNA i unikalną tożsamość. Marka będzie jednak korzystać z szerokich możliwości, jakie daje Prada Group, w tym z doświadczenia w sprzedaży detalicznej oraz globalnej struktury operacyjnej.

Patrizio Bertelli, prezes zarządu Prada Group, podkreślił, że celem jest kontynuowanie dziedzictwa Versace, celebrując i reinterpretując jego śmiałą i ponadczasową estetykę.

Jesteśmy zachwyceni mogąc powitać Versace w Prada Group i rozpocząć nowy rozdział dla marki, z którą łączy nas silne zaangażowanie w kreatywność, rzemiosło i dziedzictwo. Naszym celem jest kontynuowanie dziedzictwa Versace, świętowanie i reinterpretowanie jego odważnej i ponadczasowej estetyki; jednocześnie zapewnimy jej silną platformę, wzmocnioną latami ciągłych inwestycji i opartą na długoletnich relacjach. Nasza organizacja jest gotowa i dobrze przygotowana do zapisania nowej karty w historii Versace, czerpiąc z wartości Prada Group i kontynuując realizację z pewnością i rygorystycznym skupieniem – podkreśla prezes zarządu Prada Group.

Nowy rozdział dla Versace

Przejęcie jest także konsekwencją problemów Capri Holdings, które po nieudanej fuzji z Tapestry i spadkach przychodów zdecydowało się na sprzedaż swojej najbardziej prestiżowej marki. Versace odnotowało spadek sprzedaży o 15% w ostatnim kwartale, co przyspieszyło decyzję o sprzedaży.

Capri nabyło Versace w 2018 roku za ponad 2,1 miliarda dolarów, więc obecna cena 1,38 miliarda dolarów oznacza znaczną stratę. Dla Prady jednak, to szansa na wzmocnienie swojego wizerunku i ekspansję w segmencie luksusu.

„To odważny i ambitny ruch, który daje Pradzie możliwość konkurowania na światowej scenie” - skomentował Robert Burke, ekspert rynku mody.

Andrea Guerra, dyrektor generalny Prada Group, zaznaczył, że droga do pełnego wykorzystania ogromnego potencjału Versace będzie długa i wymagać będzie cierpliwości oraz zdyscyplinowanego działania.

Zmiany na stanowisku dyrektora kreatywnego

Ważnym elementem nowego rozdziału w historii Versace jest też zmiana na stanowisku dyrektora kreatywnego. Donatella Versace, która była twarzą oraz duszą marki i kierowała Versace od śmierci swojego brata Gianniego w 1997 roku, ustępuje ze stanowiska dyrektorki kreatywnej, przechodząc do roli ambasadorki marki. Jej miejsce zajmuje Dario Vitale, wcześniej związany z należącą do Prady marką Miu Miu.

Donatella Versace, po blisko 30 latach, odchodzi ze stanowiska dyrektorki kreatywnej Versace
Po blisko 30 latach na czele kultowego włoskiego domu mody Versace, słynna projektantka i ikona mody, Donatella Versace ogłosiła swoją rezygnację ze stanowiska dyrektorki kreatywnej.

Donatella zareagowała na przejęcie Versace, publikując w mediach społecznościowych wpis:

Jestem absolutnie zachwycona, że Versace stało się częścią rodziny Prada. Gianni i ja zawsze mieliśmy ogromny podziw dla Miucci, Patrizio i ich rodziny. Jestem zaszczycona, że marka jest w rękach tak zaufanej włoskiej firmy rodzinnej i jestem gotowa wspierać tę nową erę dla marki w każdy możliwy sposób.

Oceń ten artykuł 0 0