UOKiK o rekompensacie dla konsumentów. Komu operatorzy mają zwrócić pieniądze?

Czego i kogo dotyczy decyzja urzędu? Kto może liczyć na zwrot poniesionych kosztów? Na oficjalnej stronie Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikowano w tej sprawie komunikat. Przytaczamy szczegóły.

Jest decyzja 

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów opublikował komunikat w sprawie „rekompensaty dla konsumentów za usługi dodatkowe”. Decyzję w tym zakresie podjął prezes instytucji Tomasz Chróstny. Jak czytamy w dokumencie na oficjalnej stronie, chodzi o trzech operatorów telekomunikacyjnych: Netię, Orange i P4.

Netia, Orange i Play oddadzą konsumentom opłaty za włączane bez ich wyraźnej zgody usługi dodatkowe – podaje UOKiK.

Koszty, poniesione przez abonentów w ramach ich automatycznej aktywacji "bez wyraźniej zgody", mają zostać zwrócone. Urząd zaznacza, że wszystkie reklamacje mają zostać rozpatrzone pozytywnie, a standardy informowania o tego typu usługach - zmienione. „Decyzje wobec Netii oraz Orange Polska są prawomocne, a wobec P4 nie” – czytamy dalej. Sprawa dotyczy usług:

  • w przypadku Netii: „Bezpieczny Internet 2”, „Bezpieczny Smartfon”, „Identyfikacja Numeru”, „Pakiet HBO HD”, „GigaNagrywarka Standard”, „GigaNagrywarka Maxi”;
  • w przypadku Orange Polska: „Halo Granie”, „Cyber Tarcza”, „Nawigacja Orange”, „Orange Smart Care”, „Gdzie jest Dziecko”, „Bezpieczny Internet” oraz „Internet mobilny z zapasowym pakietem danych na konto”;
  • w przypadku P4: „Muzyka na czekanie”, „Ochrona internetu”, „Play NOW usługi dodatkowe TV”, „Pakiet 50 min/50 sms/mms do wszystkich”, „Bezpieczny internet”, „Nielimitowane połączenia na numery stacjonarne”, „Nielimitowane sms/mms do wszystkich sieci”, „100 minut do innych sieci komórkowych” oraz „200 minut do innych sieci komórkowych”.

UOKiK: "Konsument powinien mieć rzeczywistą możliwość wyboru"

Do ich aktywacji miało dochodzić w sytuacji zawarcia lub przedłużenia umowy (zarówno podczas rozmowy telefonicznej, spotkania w salonie, jak i przez internet). Usługi miały być włączane automatycznie, bez wyraźnej zgody konsumentów. Abonenci musieli pamiętać o ich wyłączeniu przed upływem bezpłatnego okresu – podaje UOKiK. Tomasz Chróstny powołuje się na ustawę o prawach konsumenta i wskazuje, że:

[...] włączenie dodatkowo płatnych usług musi się odbyć za wyraźną zgodą abonenta. Powinno do tego dojść najpóźniej w chwili wyrażenia przez niego woli zawarcia umowy, a nie na samym końcu tego procesu. Tego obowiązku nie spełnia przekazanie informacji o włączeniu usług w umowie czy też o tym, że trzeba je dezaktywować - już po ustaleniu warunków.

Urząd podkreśla, iż wyraźną zgodę konsumenta na dodatkowo płatne usługi rozumie się jako stwierdzenie "tak" lub "nie" w stosunku do propozycji operatora. 

Taka sytuacja nie będzie miała miejsca, gdy warunki oferty przewidują, że skorzystanie z płatnej usługi dodatkowej jest konieczne dla zawarcia umowy na warunkach promocyjnych - czytamy dalej w komunikacie.

Patrz TUTAJ

Gdzie szukać pomocy i odpowiedzi na pytania w podobnych sytuacjach?

Konsumenci mogą zgłosić się do rzeczników w swoich miastach lub powiatach, zadzwonić na infolinię konsumencką: tel. 801 440 220 lub 22 290 89 16, wysłać wiadomość za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres e-mail: porady@dlakonsumentow.pl lub zgłosić się do Urzędu Komunikacji Elektronicznej – Centrum Informacji Konsumenckiej (tel. 22 330 40 00).

Nowe funkcje dla użytkowników popularnych komunikatorów. Co się zmienia?
Na oficjalnej stronie firmy Meta pojawiły się informacje dot. nowych rozwiązań wprowadzanych do popularnych aplikacji. Wśród nich znalazły się funkcje dla wiadomości głosowych, a także grupowych czatów, udostępniania treści czy słuchania muzyki....

Źródło: Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów

Oceń ten artykuł 0 0